רותם אנרגיה מחצבים

מי אנחנו?

רותם אנרגיה מחצבים

"רותם אנרגיה מחצבים" (REM – Reverse Engineered Materials)- הפתרון הבא לאנרגיה ירוקה

היא חברה מובילה בישראל בתחום האנרגיה הירוקה. היא נחשבת לשותפות מוגבלת הפורצת דרך בתחומה בארץ ואף שואפת להיות אחת המובילות בתחום האנרגיה הירוקה בקהילה הבין לאומית .
בשנת 2011 החל להחזיק ברישיון השותף הכללי  Northwood Exploration Israel Ltd,  לחצוב פצלי שמן באזור ייעודי הסמוך לאזור התעשייה מישור רותם, בשטח כולל של למעלה מ-2,900 דונם. למעשה אזור התעשייה מישור רותם הוא המקום הבודד בישראל בו חוצבים פצלי שמן וזאת לאור איכות המרבץ וכרייה משולבת של פצלי שמן בישראל.

שותפות "רותם אנרגיה מחצבים" הוקמה בשנת 2016 על ידי השותף הכללי, אשר עד לאחרונה היה בשליטת משפחת קאסלה האוסטרלית, אחת המשפחות הגדולות באוסטרליה לקידוח מינרלים.

 

ביוני 2018, ניסתה החברה להיסחר בבורסה לניירות ערך אך עקב ביקוש מועט, לא צלח ניסיון להנפיק יחידות השתתפות של השותפות. בנובמבר 2018 הושלם גיוס הון של כ-28 מיליון ש"ח (כ-5.6 מיליון ש"ח מתוכם הוזרמו על ידי השותף הכללי) ויחידות ההשתתפות של "רותם אנרגיה מחצבים" נרשמו למסחר בבורסה, והעברת הזכויות לשותפות אושרה על ידי משרד האנרגיה. בהמשך, הכריז הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה על מרבץ פצלי השמן שבשטח הרישיון כעל תגלית, זאת לאחר שאושרה תוכנית העבודה של השותפות בשטח הרישיון.

 

באוגוסט 2019 השיגה פריצת דרך כלכלית כאשר חתמה "רותם אנרגיה מחצבים" על הסכם עם בעל הזכות לכריית פוספטים וכרייה משולבת של פצלי שמן (אשר מהווים טפל לפוספטים) בשטח התגלית של השותפות במישור רותם, מה שהוביל לעוד סבב של גיוס כספים שנמשך עד בדצמבר 2019 שם השלימה השותפות סבב גיוס בהיקף של כ-7.5 מיליוני ש"ח.

 

התכנון העיקרי של "רותם אנרגיה מחצבים" היא הקמת מתקן להפקת נפט וחשמל מתרומה אנרגטית של כ-60% פסולת פלסטיק (מתחנות מיון פסולת) ו-40% פצלי שמן שאותם היא חוצבת, מה שיוביל לפתרון ירוק לייצור נפט מזהם וכך לצמצם את פליטת הפחמן הדו חמצני לאטמוספרה.
המתקן ימחזר כ-20% מפסולת הפלסטיק בישראל ובכך שואף להכפיל את היקף המחזור בישראל פי ארבעה.

יו"ר השותפות הוא ד"ר יעקב מימרן, בעברו היה ממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה והמנכ"ל הוא ג'אק סבג. עם חברי דירקטוריון השותפות נמנה חבר הכנסת לשעבר איתן כבל.

באוגוסט 2021 הודיעה השותפות כי חברת SEPCOIII Electric Power Construction Co, חברה המאוגדת תחת חוקי סין, ובעלת ניסיון בינלאומי בתכנון והקמת פרויקטים שונים בתחום האנרגיה כי הגישה הצעה מקדמית לביצוע עבודות תכנון, רכש והקמה של המתקן.

באוקטובר 2021 הודיעה השותפות כי ביצעה שיפור טכנולוגי משמעותי במתקן ביחד עם חברת Enefit העולמית, אשר יאפשר הקטנתה של פצלי שמן וצמצום משמעותי של פליטות הפחמן דו-חמצני. כמות פצלי השמן תקטן בכ-25% (שווי ערך לכ-450 אלף טון). המהלך נעשה כחלק ממאמץ החברה לפעול בהתאם לסטנדרטים סביבתיים הגבוהים ביותר.