נפט"א – חברה ישראלית לנפט

מי אנחנו?

נפט"א – חברה ישראלית לנפט

נפטא חברה ישראלית לנפט בע"מ, המוכרת בשם
המקוצר "נפטא", היא חברה העוסקת בחיפוש נפט וגז, בנדל"ן ומלונאות.

היסטוריה כללית על נפט"א 

נפטא התאגדה בישראל ב-2 בפברואר 1956. החברה הוקמה ביוזמתן של מספר קבוצות משקיעים שכללו את "מקורות", "ישראל דוולופמנט קורפוריישן", "חברת העובדים" וקבוצת משקיעים פרטיים בראשות גרשון גורביץ, במטרה לחפש, להפיק ולמכור נפט וגז טבעי בישראל. את הקמת החברה ליווה ויכוח פוליטי על הרכב המשקיעים ועל שטח הזיכיון שתקבל. מיד עם הקמתה
החלה בביצוע קידוחים לחיפוש נפט באזור אשקלון, עין גדי, סדום וחלוצה.

בסוף 1958 היו אחראים על גילוי הגז בשדה זוהר והוא היה הראשון מסוגו באזור מזרח הים התיכון, ובנוסף היה שדה הגז הגדול ביותר בישראל עד לגילוי שדות הגז הטבעי באגן הים התיכון בשנות ה-60. במהלך 1959 הייתה אחראית על הנחת צינורות גז לצורך שיווק הגז הבין לאומי ותוך כדי במקביל, בוצעו קידוחים נוספים באזור והתגלה גז נוסף שהעלה את הצלחת החברה.
במאי 1961 נחנך צינור הגז מראש זוהר למפעלי ים המלח בסדום. למרות ההצלחה הראשונית החברה סבלה ממצוקת מזומנים והממשלה רכשה בהדרגה מניות של החברה, באמצעות "חנ"ל -חברת הנפט הלאומית". במקביל התנהל משא ומתן על איחוד בין חנ"ל, "נפטא" ו"לפידות" .

בשנת 1963 הושלמו פרויקטים נוספים של הנחת צינורות גז למפעל הפוספטים באורון ולמפעלי הטקסטיל בדימונה, אך עיכוב בהשלמת החיבור הביא את החברה לסף פשיטת רגל.
בהמשך השקיעה המדינה כספים נוספים בחברה והיא הפכה לחברה ממשלתית יחד עם קבוצה של חברות אחרות שפעלו בתחום. עד שנת 1990 ביצעה החברה 140 קידוחים מתוכם הופק גז רק בשדה ראש זוהר ובשדה הנפט חלץ בו הייתה שותפה גדולה.

בשנת 1985 הקימה חברת ישראמקו את "נגב 1 שותפות מוגבלת" בשותפות עם נפטא ועם חברות י.ו.א.ל, "דלק" חברת הדלק הישראלית, ושותפים נוספים. עד שנת 1988 ביצעה חיפושי וקידוחי נפט בהשקעה של 19 מיליון דולר ללא הצלחה ופורקה. בשנת 1989 השותפים ב"נגב 1" הקימו את שותפות "ישראמקו נגב 2" במטרה לגייס הון נוסף ולהמשיך בחיפושי נפט בישראל, לצורך כך נמכרו יחידות ההשתתפות של השותפות בבורסה לניירות ערך בתל אביב.
השותפות קיבלה לחיפושי נפט וגז טבעי ימיים במדף היבשתי של מדינת ישראל. בשני קידוחים ימיים נמצא נפט, ב"ים 2" מול חופי אשדוד ו"בים יפו" מול חופי הרצליה. אולם בפברואר 1994 הודיעה ישראמקו שכמות הנפט לא מצדיקה את ההשקעה הכספית בקידוח, והציוד הטכני לא עמד בדרישות. מחיר יחידות השותפות של ישראמקו בבורסה צנח. השותפות המשיכה בחיפושי נפט וגז בים התיכון במשך כ-20 שנה עד לגילוי שדה הגז תמר בינואר 2009.

בעלי עניין 

בשנת 1992 קיבלה החברה זיכיון לפיתוח שלושה שדות נפט במערב סיביר, בשותפות עם חברה שווייצרית. הזיכיון התקבל במסגרת במסגרת עסקת סחר חליפין בין ישראל ורוסיה, של סחורות מישראל תמורת העברת הנפט שיופק לארץ.

בשנת 1996 הפכה י.ו.א.ל. ירושלים אויל אקספלוריישין לבעלת השליטה בחברה לאחר שרכשה ממדינת ישראל כ 44.11% מההון המונפק של החברה ולאחר רכישת מניות נוספות של החברה בבורסה. י.ו.א.ל. עצמה נשלטה בידי חברת אקויטל חלק מפירמידת השליטה של אנשי העסקים קובי מימון וחיים צוף ובשנת 1997 רכשה נפטא את "חברת הנפט הלאומית" ממדינת ישראל.

בשנת 1996 הרחיבה החברה את תחומי פעילותה והחלה לפעול גם בתחום הנדל"ן המניב בישראל. החל משנת 2000 החברה גם פעלה בתחום הנדל"ן המניב מחוץ לישראל בגרמניה, הונגריה וצ'כיה. בספטמבר 2002 חתמה נפטא על מזכר הבנות לרכישת חברת נצבא התנחלות, החולשת על נדל"ן רבים שהיו בבעלות קואופרטיב אגד.

העסקה לא יצאה לפועל לאחר שהחל מאבק של חברים וגמלאים של הקואופרטיב, שדרשו שיתקבלו הצעות מגופים נוספים, בגלל המחיר הנמוך שהציע נפטא. הצעות נוספות אכן התקבלו, והעסקה בוטלה לאחר שהתקבלה הצעה טובה יותר. 4 שנים אחר כך הצליח קובי מימון לרכוש את "נצבא" באמצעות חברה אחרת שבבעלותו "איירפורט סיטי.

בשנים 2007–2008 הגדילה הקבוצה באופן משמעותי את היקף נכסי הגז והנפט בהם לקבוצה זכויות, באמצעות חברת הבת "ישראמקו אינק", על ידי רכישת זכויות בנכסי נפט וגז הכוללים בארות נפט וגז מפיקות וזכויות חיפוש, במדינות שונות בארצות הברית. לאחר ביצוע הרכישות האמורות גדלו משמעותית הכנסות הקבוצה מפעילותה בארצות הברית.

במהלך 2016 השותפויות המוגבלות "חנ"ל-ים המלח", ו"נפטא חיפושים" שהיו בשליטת "נפטא" מוזגו לתוך השותפות האחות "ישראמקו".

במהלך 2019 נפטא ביצע הצעת רכש למחיקת מניות חברת הבת "ישראמקו אינק", העוסקת בחיפושי נפט בארצות הברית, מהמסחר בנאסד"ק שבעקבות הצעת הרכש הוגשה תובענה ייצוגית נגד החברה בטענה שההנהלה השמיטה מידע מהותי בנוגע למיזוג מהמשקיעים טרם ההצבעה על המיזוג.

בעקבות הפעילות הנרחבת של החברה היא כיום נמצאת על המפה בישראל כאחת החברות הבולטות ביותר לקידוחי נפט.