מפעלים פטרוכימיים בישראל

מי אנחנו?

מפעלים פטרוכימיים בישראל – מייצור להחזקה

מהי תעשייה פטרוכימית?

פטרוכימיה היא עשייה המייצרת מוצרים כימיים בעיקר ממקורות כמו דלק מאובנים. דלק זה מופק מנפט, פחם וגזים. המוצרים של התעשייה הזו מחולקים על פי המבנה הכימי שלהם לאולפינים, ארומטיים וגזים סינתטיים. אולפינים כמו אתילן או פרופילן הם חומרים מרכזיים בייצורם של כימיקלים תעשייתיים ומוצרי פלסטיק שונים, דוגמת אריזות המזון הקנוי או כסאות ישיבה. ארומטיים כמו בנזן הוא חומר המשומש להכנת צבעים וחומרי ניקוי – גם הם בשימוש יום יומי בכל בית בישראל.

האם זהו תחום פעילותה של החברה כיום?

מפעלים פטרוכימיים בישראל בע"מ היא חברה ציבורית ישראלית שהחלה את פעילותה בשנת 1961 ופועלת עד היום. החברה נסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב ופועלת בענפי התעשייה הכימית והאנרגטית.
מפעלים פטרוכימיים בישראל היא חברה שפעלה כחברה תעשייתית בתחום הפטרוכימיה וכיום עוסקת בהחזקות. ההחזקה העיקרית של החברה הם בתי הזיקוק לנפט (קבוצת בזן).

השנים הראשונות של החברה

עם היווסדות החברה כמפעל פטרוכימי במפרץ חיפה, היא עסקה בייצור של אתילן ופוליאתילן לתעשיית הגומי. באותה עת, החברה הייתה בבעלותם של משקיעים מצפון ודרום אמריקה, וכן בשליטת קבוצת בזן שהייתה שייכת לממשלה. בשנת 1964 החלו מתקני הייצור של החברה לפעול.
לאורך השנים השתנה הרכב הבעלות על מפעלים פטרוכימיים בישראל בע"מ. המשקיעים מצפון אמריקה וקבוצת 'פז' מכרו את חלקם לקבוצת בזן והמשקיעים מחלקה הדרומי של היבשת. בשנת 1972 מכרה קבוצת בזן את חלקה – שהיה לרוב אחוזי החברה – למשקיעים האמריקאים ולידי 'החברה לישראל'.

המשך הפעילות לאורך השנים

מפעלים פטרוכימיים בישראל בע"מ הוכרזה כמונופול על פוליאתילן בצפיפות נמוכה ופוליסטירן בשנת 1989. כשנתיים לאחר מכן, הוחלט על מיזוג של נכסים שהיו שייכים הן לחברה והן לקבוצת בזן לכדי חברה משותפת שנקראה 'כרמל אולפינים'. דיוויד פדרמן הפך בעל השליטה בחברה זו.
במרץ 2015, גירעון החברה עמד על הון של כ-633 מיליון שקלים וההפסדים הצבורים שלה עמדו על סכום של כ-581 מיליון שקלים. חברת אלורסטון קיבלה בשנת 2015 את השליטה על מפעלים פטרוכימיים בישראל במסגרת הסדר החוב שהושלם באותה שנה.